EMT-TE-B-A-21-0690



 

Középiskolás korosztálynak szóló tantermi előadások





Műsorainkban az egyes művek részleteit adtuk elő zenetörténeti felvezetéssel, majd pedig azok átiratát játszottuk, amely megmutatta az eredeti téma jellegzetességét. Az ismert alkotások mélyebb jelentését játékos és interaktívan kibontó előadások a művek nyitottságát, napjainkra vonatkozó üzenetét mutatják meg. Az előadások végső célja, hogy az eredeti nagyívű, a kánon törzsét alkotó darabokat a közönség megértse és annak kortárs aktualitását az átiratok révén meglássa.A megvalósult előadások ezt a várakozást be is igazolták, ahogy a fotókon látszik is, a gyerekek teljesen átadták magukat az előadásnak, élvezték azt és együtt éltek vele. A beszámoló végére másoltuk a partner intézmény tanárának köszönő levelét.

Rendhagyó énekóraként elsősorban a zenei ismereteket gyarapítja: bepillantást nyernek a konkrét mű szerkezetébe, a szereplőket mozgató indítékok mögé, valamint abba, hogy a sok konfliktusmentes lépés helyett miért mindig az összeütközést választják. Ezentúl stílustörténeti tudást is nyernek a hallgatók, mert az egyes műveket más jellegű stílusba transzponálja át az együttes a gyerekek kívánságára. Az interaktív történetmondás révén az eredetileg tragikus történetekben megjelenik a humor és az irónia is, amely a komolyzenei művek befogadásának szélesebb horizontját alakítja ki a tanulók esetében. Végül az eredeti, magasrendű műalkotások cselekményét követve számos művészeti ág kapcsolódó fejezetét is megismerik a hallgatók: az irodalmat, a táncot, a művészettörténetet, öltözet-történetet, társadalmi illemet és a történelmet is.

Jelen pályázat keretében 3 műsort tudtunk létrehozni az eredetileg tervezett 4 helyett:

 

Diótörő a világ körül (A diótörő)

Az előadásban Csajkovszkij diótörő hercege és szerelme, Marika bejárja a világot. Megfordulnak a sztyeppén, a prérin, a pampákon és a rónaságon.  Találkoznak az afrikai babával, a rémálom-zombikkal és a birodalmi rohamosztagosokkal is. Táncolnak virágkeringőt, csárdást és charlestont. A közönség a mesés kalandok során felfedezheti, hogy a dallamok és azok foglalata: az egyes táncfajták szabadon felcserélhetők. Hallható majd induló és ugyanaz foxtrottként, később egy csodaszép keringő s annak tangóváltozata. Megismerhetik a gyerekek az indulót, a Trepakot, a Cukorkatündérek, a nagyapó, az afrikai baba táncát végül a Virágkeringőt. A zenészek közreműködése révén játszva ismerhetik meg a gyerekek a táncokat, a ritmusokat és a hangszereket. Az együttes összeállítása (fuvola, vonós- és rézfúvóstrió, zongora) lehetőséget ad arra, hogy a mű eredeti szépségei és az átiratok fricskái is jól hallhatóvá váljanak. Az ismert dallamok és a sok játék között a közönség valós zenetörténeti és zeneelméleti ismeretekkel gyarapodik.


A gyűrűk ura (A Niebelung gyűrűje)

Ha az a kérdés, hogy kinél legyen a világuralmat adó gyűrű, akkor a jó válasz az, hogy: nálam! Lássuk be, nehéz cáfolni. A gond akkor van, ha nem gyerekek civakodnak ezen a fényes ékszeren, hanem egy ködösen beszélő isten, egy King Kong-nagyságú óriás és Dulifuli. Világos, hogy egyikük sem jófej, főként, hogy hol a törpe, hol az óriás még sárkánnyá is változik. Éppen ezért jön Csontos Szigfrid, elveszi tőlük a gyűrűt és szerelmének, Csipkerózsikának adja. A wagneri tetralógia első három darabja német mesékre épül, amelyeket az előadás visszaad a gyerekeknek. Az ismert dallamok (Bevonulás a Walhallába, Tavaszi dal, Valkűrök lovaglása, Tűzvarázs, Madárdal, Kovácsdal) ezúttal is karaktert váltanak és lesz belőlük gyerekdal, tánc, filmzene és lassú galopp. Az együttes összeállítása (fuvola, vonós- és rézfúvóstrió, zongora) lehetőséget ad arra, hogy a mű eredeti szépségei és az átiratok fricskái is jól hallhatóvá váljanak. Az ismert dallamok és az interaktív játék között a közönség valós zenetörténeti és zeneelméleti ismeretekkel gyarapodik.


Az öntudatos királylány (Szent Erzsébet legendája)

Szent Erzsébet gyerekként is, szerelmes feleségként és özvegyként is a maga útját járta. Ha lelkivezetőjével találkozott is, döntéseit egyedül hozta és azokért bárkivel (pl. apjával, férjével, anyósával) szembe szállt. Noha leginkább a szeretete és az önzetlensége kapcsán emlékezünk meg róla, a mai lányok számára példakép lehet, mert noha királylány volt, lelki és szellemi gazdagságát gyarapította. Szintén vonzó tulajdonsága, hogy döntéseiért vállalta a felelősséget és azokat gondosan eltervezve kivitelezte. Végül irigylésre méltó, ahogy férje mellett annak halála után is kitartott, sem a hatalomért, sem a kényelemért nem házasodott meg újra. Szentsége éppen ezekből a hétköznapi, tudatos és következetesen végig vitt döntéseiből fakad: végig a saját útját járta.

Liszt Ferenc nagyszabású oratóriuma számos olyan részletet tartalmaz, amely a saját korában sláger volt, és hosszú ideig önállóan is megszólaltak. Mind a gyermekek és a zarándokok kara, mind a menyegzői dal, a Rózsacsoda, vagy az apoteózis olyan kiemelhető elem, amely révén az egész történet újramesélhető. Az előadás az említett dallamokat szólaltatja meg és utána aktualizálja, ahogy a történet lélektani tanulságait is kortárs környezetbe helyezi. Az együttes összeállítása (fuvola, vonós- és rézfúvóstrió, zongora) lehetőséget ad arra, hogy a mű eredeti szépségei és az átiratok új színei is jól hallhatóvá váljanak. Az interaktív műsor során a közönség valós zenetörténeti és zeneelméleti ismeretekkel gyarapodik.

Mindhárom előadás előadói:
Szerkesztő, moderátor: Windhager Ákos PhD irodalom- és művelődéstörténész, szakíró, egyetemi oktató. Az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének munkatársa.
Zenei vezető, hangszerelés és zeneszerzés: Lázár György zongoraművész
Közreműködik az Art's Harmony Ensemble


Az előadások „tesztterepe” a Szent II. János Pál Iskolaközpont gimnazistái voltak, akik amellett, hogy magas felkészültségről is tanúságot tettek, hiszen a feltett kérdésekre is összeálltak a válaszok, nagy érdeklődéssel és interaktívan fordultak az előadók felé, figyelmesen hallgatták, és saját kérdéseikkel is kiegészítették alkalomadtán az előadót, és élvezettel vagy éppen a benne lévő humort értékelve hallgatták a zenét.
 

A pályázatból létrehozott előadásokat mostantól ajánljuk iskolák, gimnáziumok részére, van rá érdeklődés, reméljük még sok fiatalhoz eljutunk velük.

Az előadásokat a Covid- korlátozások miatt lényegesen később tudtuk csak megvalósítani, de határidó hosszabbításnak köszönhetően meg tudtuk valósítani.


Az előadások időpontja és helyszíne, valamint internetes linkjei:

Dátum

Műsor

Helyszín

Online megjelenések

2022.03.03.

Az öntudatos királylány - Szent Erzsébet legendája

Szent II. János Pál Iskolaközpont - 1116 Budapest, Mezőkövesd út 10.

https://www.artsharmony.hu/eloadasok/2022/03/03/az-ontudatos-kiralylany-szent-erzsebet-legendaja.html

https://janospal.hu/esemeny/2021-2022-tanev-marciusi-hirlevel/

2022.03.16.

Egy gyűrű mind fölött – Wagner - A Niebelung gyűrűje

Szent II. János Pál Iskolaközpont - 1116 Budapest, Mezőkövesd út 10.

https://www.artsharmony.hu/eloadasok/2022/03/16/egy-gyuru-mind-folott---wagner-a-niebelung-gyuruje.html

https://www.facebook.com/artsharmony/posts/5095983987144337

https://www.facebook.com/janospalsuli/photos/5032547160117787

2022.03.25.

Diótörő – Táncos utazás a világ körül a Diótörő dallamaival

Szent II. János Pál Iskolaközpont - 1116 Budapest, Mezőkövesd út 10.

https://www.artsharmony.hu/eloadasok/2022/03/25/diotoro---tancos-utazas-a-vilag-korul-a-diotoro-dallamaival.html

https://www.facebook.com/artsharmony/posts/5095987550477314

https://www.facebook.com/janospalsuli/photos/5058666094172560

Az iskola tanárának a levele, aki fotókat készített az előadáson:

„Tisztelt Művésznő! Kedves Katalin!

Küldöm a tegnapi előadáson készült képeket. Különösen hálás vagyok azért a csodáért, amit hoztak, mert ennyi - és a péntek délutáni szabadságvágy ellenére - figyelő (sőt, befelé figyelő) szemet, érdeklődő arcot, megigézett tekintetet ritkán lehet látni. Csukott szemmel vezénylő gyerekek, elmélyült arcok, amikor tényleg kézzelfoghatóan megérinti őket a zene, mindezt érthetően, humorral, szerethetően. Csak a hála és az elismerés, amit ilyenkor meg lehet fogalmazni.

Nagyon köszönöm, köszönjük és remélhetőleg még láthatjuk, hallhatjuk Önt és kedves Társulatát!”


Minden jog fenntartva © by Art’s Harmony