EMT-TE-A-B-21-0694

Örökérvényű darab bemutatása

Mihalovich Ödön: Toldi szerelme - zenedráma

opera keresztmetszet
 


Mihalovich Ödön (1842-1929) Arany János eposzából írta Csiky Gergely librettójára 1889 és 1891 között, közvetlenül Gustav Mahler pesti vezényléseinek hatására. A mű részben a wagneri zenedráma elveire épül, részben az erkeli hagyományra. 1893-as bemutató után átdolgozta az utolsó felvonást, azt Nikisch Arthur mutatta be 1895-ben. A művet 1910-ig tartotta műsoron az Operaház. A kor legnagyobb énekesei léptek benne fel (pl. Szilágyi Arabella, Szamosi Elza, Vasquezné, Perotti Gyula, Ney Dávid, Váradi Sándor). A zenedráma a magyar romantikus zeneirodalom egyik fontos alapműve, amelyben a korszerű nyugat-európai irányzatok és a hazai hagyományok ötvöződnek, azonban a mű az utóbbi 110 évben méltatlanul feledésbe merült. A historizmus keretei között valódi lelki mélységeket ábrázolt a szerző és a kor magyar szerzői között egyedülálló módon differenciált zenekart alkalmazott.

Az előadás 2 részes: Az elsőben Windháger Ákos művelődéstörténész, az MMA kutatója beszél a műről és környezetésről, zenekari illusztrációkkal mutatja be a zenei ábrázolás jellegzetes témáit. A második részben a 2. és 3. felvonás részéletei hangzanak el kb. 70 percben.

Előadók:

Az eredeti terv szerint ---Art’s Phil-Harmony Szimfonikus Zenekar a Magyar Állami Operaház karmesterével és szólistáival és az Art’s Studio Kamarakórussal. A csökkentett összegű támogatás miatt olyan szervezetet kerestünk, akik saját a maguk forrásaival is hozzá tudnak járulni az előadás lebonyolításához. Az előadás végül a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával, az Új Liszt Ferenc kórussal és Bartal László karmesterrel és a Magyar Állami Operaház szólistáival valósult meg.

Piroska – Borsos Edith Csilla,

Erzse - Erndt Frencice,

Toldi – Gulyásik Attila,

Tar Kelemen Zoltán
 

Pedagógiai terület (14+)

A pályázati cél egy középiskolai bemutató volt, ami az Eötvös Gimnáziumban valósult meg 2022.11.12-én.

A gimnáziumi előadás a terem teljes teltházával, 250 gyerek előtt zajlott, külön élmény volt látni, ahogy a gyerekek csendben átadták magukat az általuk valószínűleg ritkán vagy egyáltalán nem hallott hangzásnak, élménynek.

A középiskolás tanulók az opera révén átélhették a Toldi-trilógia egyes epizódjait, így a fiatal Toldi elindulását, az idős Toldi halálát és az érett Toldi szerelmét. Mindhárom elbeszélő költemény központi kérdése: a jellemhibából fakadó bűn és a vezeklés. Ugyanez a kérdéskör jelenik meg a végzetes, házasságtörő szerelem keretében az operában is.

Az operát Piroska nézőpontjából komponálta meg a zeneszerző. Így, ha a valóság helyett az álmot látja, mi is azt halljuk, de látni a valóságot látjuk. A történetben Piroska, mivel szerelmes, a másikat hősnek és jónak látja. Toldi azonban csak a szerelem hatására válik igazi hőssé. Eleinte azt hirdeti fennhangon, hogy rajta úr nem lehet a szerelem. Amikor azonban átéli annak ellenállhatatlan vágyát és látnia kell, hogy kedvesét ő sodorta a végzetébe, felnő. Így a szerelmes nő álma akkor teljesedik be, amikor ő már meghal, de szerelmével hőssé teszi a férfit. Piroska álmodozó lányból nővé válik, aki elfogadja a valóságot. Bár belehal lelki fájdalmába, hű maradt önmagához és szerelméhez. Toldi pedig belátja, hogy nagy ereje társadalmi függetlenséget ad, ám az érzelmek, főként a vágyak mégis függővé teszik, akarva-nem akarva.

A tanulók elsősorban irodalmi, zenei és színházi élménnyel gazdagodhattak, valamint történelmi, művészet- és zenetörténeti ismeretekkel. Etikai és lélektani ismereteik is gyarapodtak a párkapcsolatok terén, pl. a vonzódás, rossz döntések, konfliktusok témájában, valamint önismeretüket is fejleszthették a hagyományos bűn fogalom terén, pl. a hűség és hűtlenség kérdéskörében, a vezeklés és jóvátétel közti különbségtételben.

Részlet az iskola köszönő leveléből: „Nagyszerű élményben volt részünk, köszönjük szépen! Egyre több helyről hallom, hogy mennyire tetszett a diákoknak, tanároknak a koncert. Megjegyzem, élmény volt nézni a gyerekeket, hogy mennyire figyelnek...”

A Filharmóniai Társaság, mint partner bekapcsolódása lehetővé tette egy további, bárki számára elérhető nyilvános előadás megvalósítását is az MTA Dísztermében 2022.12.13-án teljes teltházzal, 250 regisztrált nézővel, ami a mű csodás megszólalását tette lehetővé akusztikai adottságánál fogva.

Maguk a szereplők is hálásak voltak, hogy részt vehettek egy ilyen gyönyörű mű újra felfedezésében, és a közönség részéről is ennek megfelelő visszajelzések érkeztek. Egy példa: „Hálásan köszönjük ezt a rendkívüli élményt, amit az elhallgatott opera koncert-előadása jelentett! Egészen fantasztikus volt, tátott szájjal és kinyílt füllel hallgattuk, és gyakran egymásra néztünk barátainkkal: hogyan létezik, hogy egy ilyen remekmű, ami már egyszer előkerült, ennyi ideig porosodjon? Ez önmagában szenzáció, amit az előadás színvonala - és persze a hozzá méltó helyszín - tett tökéletessé. Csak felső fokban beszélünk azóta is róla, és nagyon várjuk, hogy mi lesz most már a további sorsa? Mikor hallhatjuk újra?
Minden óriási erőfeszítésért hálás köszönet mindenkinek, aki a maga tehetségével, szorgalmával és kitartásával létrehozta ezt a fantasztikus előadást! Ezt meg kell ismételni, remélem, tudsz ilyesmivel biztatni...

Az előadások időpontja és helyszíne, valamint internetes linkjei:

Dátum Műsor Helyszín Online megjelenések
2022. december 12. 13.00 – 15.00 Mihalovich Ödön: Toldi szerelme Eötvös József Gimnázium - Budapest https://www.artsharmony.hu/eloadasok/2022/12/12/mihalovich-odon-toldi-szerelme-opera-keresztmetszet.html
      https://youtu.be/C2kahYjrBLA
2022. december 13. 19.00 – 21.00 Mihalovich Ödön: Toldi szerelme Magyar Tudományos Akadémia - Budapest https://www.artsharmony.hu/eloadasok/2022/12/13/mihalovich-odon-toldi-szerelme-opera-keresztmetszet.html
      https://www.facebook.com/events/517010297007159
      https://youtu.be/lvVPrDtvdYY


 

2022. dec.12. - Eötvös József Gimnázium

 

2022. dec.13. - MTA

 


Minden jog fenntartva © by Art’s Harmony